Satsning på kunskap om hästar och vattenmiljö för landets naturbruksgymnasier

En ung kvinna med keps tar hand om en häst

Frågan om hur hästhållningen påverkar våra vattenmiljöer har fått mer uppmärksamhet på senare år och kunskapen och intresset tycks ha ökat. Förra året gjorde LIFE IP Rich Waters en enkät till över 1300 hästintresserade, som visade att många är medvetna om problemen och känner till vilka åtgärder som enskilda hästhållare kan göra. Hos elever på landets häst- och ridgymnasier var dock kunskapen lägre. Projektet har därför tagit fram ett nytt utbildningsmaterial för naturbruksgymnasiet, i samarbete med Ridskolan Strömsholm.

Både 2021 och 2023 fanns LIFE IP Rich Waters på plats med en informationsmonter under Sweden International Horse Show.

– Vi såg en markant ökning i intresse och kunskap hos besökarna förra året. Vår monter var väldigt uppskattad och många gick därifrån och visste lite mer än tidigare. De hade fått upp ögonen för frågan helt enkelt, säger Gunilla Lindgren från Uppsala kommun som är en av dem som har drivit projektet kring hästgårdar och vattenvårdsplanering inom LIFE IP Rich Waters.

God kunskap om mockning av hagar

Under Sweden International Horse Show 2023 ombads besökarna till Rich Waters monter att svara på en kort enkät om hästar och vattenmiljö. Hela 1350 personer besvarade frågorna, varav 65 procent själva var hästägare.

Av de svarande hade knappt 60 procent hört talas om hästars påverkan på vattenmiljön. Trots detta visste de allra flesta (80 procent) att det är viktigt att ha torra och mockade hagar för att minska övergödningen av våra sjöar och vattendrag. 60 procent angav även att det är bättre för hästen hälsa och cirka 20 procent att det underlättar för den som ska hämta hästen i hagen.

– Det finns inga rätt eller fel i de här svaren. Torra och mockade hagar har en rad fördelar, även om vi är främst intresserade av att minska risken att hästgödseln hamnar i våra vatten.

Sista frågan handlade om åtgärder som man själv kan göra för att minska övergödningen från hästgårdar. Här svarade 80 procent ”mocka hagen”, 55 procent ”dränera marken och hagen” och 34 procent ”beräkna foderstaten och ge rätt mängd foder”. Samtliga alternativ är viktiga åtgärder, säger Gunilla Lindgren.

Lägre kunskap hos gymnasieelever

Av dem som svarande på enkäten angav 10 procent att de är elever på ett häst- eller ridgymnasium. Av dem var det 41 procent som hört talas om hästars påverkan på vattenmiljön, vilket kan jämföras med 65 procent av hästägarna.

LIFE IP Rich Waters har därför gjort en extra satsning på att nå just gymnasieelever och att skapa en större förståelse för hästars påverkan på miljön och för möjliga åtgärder. Nu finns ett färdigt utbildningsmaterial, främst riktat till naturbruksgymnasiet. Materialet består av lärarhandledning med filmer och presentationer, studiematerial för elever och förslag på diskussionsfrågor och praktiska övningar. Det är uppdelat i tre moduler, som passar olika kurser.

Materialet är framtaget av Linda Kjellberg, huvudlärare i hästkunskap och miljösamordnare på Ridskolan Strömsholm, med stöd av en referensgrupp med experter från Länsstyrelsen i Stockholm, Västmanland, Södermanland och Hästnäringens Nationella Stiftelse.

Bilden föreställer tre sidor ur ett utbildningsmaterial

Här kan du ladda ned hela utbildningsmaterialet