Vattenmiljöer och åtgärdsarbete ur konstnärliga perspektiv

Ett blått och grönt ljussken i abstrakta former över vatten. I bakgrunden syns stadsbebyggelse.

Under 2024 har LIFE IP Rich Waters utforskat nya sätt att kommunicera och förstå vattenfrågor. Genom att delta i arbetet kring Livsnerv Karmansbo ville vi se om konstnärliga beskrivningar, gestaltningar och uttryck kan bidra till nya perspektiv kring intressekonflikter kring kultur och natur. Vi lät även naturfotografen Johan Hammar skildra åtgärder som har gjorts inom projektet. Resultatet blev en utomhusutställning som visats i Nyköping, Västerås, Stockholm, Örebro och Uppsala.

– Med olika typer av kommunikationsinsatser har LIFE IP Rich Waters velat inspirera till fler och bättre åtgärder för vatten. Vi har också velat bidra till ett ökat samhällsengagemang för frågor som rör vatten och miljö. Det här är i linje med EU:s vattendirektiv, som lägger stor vikt vid kommunikation och samverkan för att skapa bred samsyn i samhället kring nödvändigheten av olika åtgärder. Här är två exempel på hur vi har försökt belysa vattenfrågan med hjälp av konstnärliga uttryck, berättar Rosita Ericsson, kommunikatör.

Livsnerv Karmansbo

Residens Livsnerv Karmansbo genomfördes under tio dagar i augusti, inom ramen för politikområdet Gestaltad Livsmiljö och kopplat till projektet Kulturella kraftfält på landsbygden, som drivs av Region Örebro i samarbete med Region Västmanland.

Karmansbo, i Skinnskattebergs kommun, är en historisk och symboliskt laddad plats, formad av Hedströmmens forsande vatten. Genom sekler har vattnet drivit smedjor och kraftverk, vilket lagt grunden för både lokal och nationell industriell utveckling. Idag möts här flera av samtidens samhällsutmaningar – från behovet av att skydda kulturarv och hotade arter till kravet på energieffektivitet och klimatåtgärder. Karmansbo utgör därför en idealisk plats för att undersöka hur olika intressen kan balanseras och integreras i framtida utvecklingsstrategier.

I projektet Livsnerv Karmansbo bjöds sju konstnärer från olika gestaltande discipliner, som arkitektur, konst och film, in till ett så kallat residens. Med Hedströmmen som utgångspunkt skapade deltagarna berättelser och verk som belyser platsens komplexitet, från industrihistorien till nutida miljöutmaningar. De konstnärliga resultaten finns tillgängliga via en app, ”Hubbla”. Men framför allt har Livsnerv Karmansbo utvecklat viktiga processer:

  • Kunskap och samsyn kring politikområdet ”gestaltad livsmiljö” i kombination med hanteringen av platser och områden med höga naturvärden. Det gäller framförallt inom länsstyrelse, region och kommun, som har i uppgift att hantera respektive område.
  • Metodutveckling kring hur arbete med gestaltad livsmiljö kan gå till i praktiken i Västmanland. Olika kompetenser och ibland motstridiga intressen som kan föreligga på en plats har försökt mötas.
  • Platsutveckling i Karmansbo. Initiativet har konkret arbetat med platsen Karmansbo och genererat gestaltade idéer, en påbörjan till konstverk, möbler och ett rikt arkivmaterial. Karmansbo bruksmiljö som besöksmål har berikats.
Ett hängande konstverk med bland annat en fisk i trä. I bakgrunden syns tre kvinnor.
Konstnären Helena Bratt arbetade med platsspecifika material i sitt verk.

Läs sammanfattningen av projektet: Livsnerv Karmansbo – hållbar platsutveckling med konstnärligt perspektiv

Vattenåtgärder genom fotografens öga

Arbetet för bättre vatten är på många sätt en samling berättelser som speglar utvecklingen i vårt land. Det handlar om industrihistoria och ekonomiska förutsättningar, om fritid och arbete, om stad och landsbygd – helt enkelt om hur vårt samhälle har växt fram och förändrats. Ett uttalat mål i projektets kommunikationsstrategi har varit att öka förståelsen för våra vattenmiljöer och de miljöproblem som påverkar vattnets kvalitet. Genom ett brett engagemang för vattenfrågan ökar också acceptansen för nödvändiga åtgärder, en förutsättning för långsiktiga förbättringar.

Så hur kan vi berätta om vatten på ett lättillgängligt och engagerande sätt utifrån det arbete som har gjorts inom LIFE IP Rich Waters? Några åtgärder är direkt synliga, särskilt stora installationer nära stadsmiljöer som faunapassagen i centrala Västerås eller dagvattenparken i Gottsunda. Men andra insatser har gjorts på mer otillgängliga platser, eller har handlat om att utveckla metoder, mäta miljögifter och testa ny teknik. Kan vi förmedla även det arbetet och de miljöerna till en bredare allmänhet?

– Vi gav naturfotografen Johan Hammar i uppdrag att besöka olika platser och personer som deltagit i projektet och försöka skildra mångfalden av åtgärder, berättar Rosita Ericsson.

Johan Hammar har stor erfarenhet av att fotografera vatten och har under flera år dokumenterat svenska sötvatten från norr till söder, både från luften och under ytan. Han har också under många år arbetat som biolog med inriktning på sötvatten och vattenvårdsåtgärder och beskriver själv sina drivkrafter som just berättandet och att skapa bilder som berör.

Resultatet blev utomhusutställningen Krafttag för bättre vatten, som visats i centrala Nyköping, Västerås, Stockholm, Örebro och Uppsala. Även projektets Lekmannarapport illustreras av bilderna.

Tre personer står framför en stor bild på en gata i stadsmiljö
Johan Hammar och landshövding Beatrice Ask invigde utställningen i Nyköping i april 2024.
En man och en kvinna betraktar en stor bild uppställd i parkmiljö
Vasaparken i Västerås.
En man som lutar sig ned för att läsa texten under en stor bild
Vasaparken i Västerås.
Stora bilder uppställda utomhus vid vatten, i stadsmiljö
Munkbrohamnen i Stockholm. Utställningen visades under sommarmånaderna vid den nya strandzonen med utsikt över Riddarfjärden.
En kvinna med barnvagn läser på en stor skylt med en karta. Tunnelbanenedgång med skylten Gamla stan syns till vänster.
Munkbrohamnen i Stockholm.
Stora bilder utomhus, i bakgrunden syns ett slott
Framför slottet i Örebro.
En upplyst utställning utomhus, det är mörkt runt omkring och flera personers syns titta på utställningen.
Rosénparken i Uppsala, i samband med festivalen Allt ljus på Uppsala. Runt 114 000 personer besökte festivalen under tre veckor.
Kvällsbild utomhus där en kvinna och ett barn betraktar en upplyst bild
Rosénparken i Uppsala.